Slovenské hotely sú na leto už takmer vypredané

Bratislava, 17. mája - Chcete v lete dovolenkovať na Slovensku? Zvážte kúpu pobytu už teraz. O mesiac môže byť už váš obľúbený hotel vypredaný. Vyplýva to z údajov zľavového portálu ZľavaDňa, ktorý disponuje najširšou ponukou pobytov na Slovensku.

Minuloročný úspech v cestovnom ruchu sa tento rok pravdepodobne zopakuje. Už teraz sa ubytovacie kapacity na leto míňajú. Ešte plnšie sú hotely na jar. „Víkendové pobyty v prvej polovici roka sa pomaly vypredávajú. Predaných je už takmer 60% ubytovacej kapacity. Ak sa pozrieme na víkendy, sú to až tri štvrtiny ubytovacej kapacity,“ potvrdzuje riaditeľka najväčšieho zľavového portálu u nás, ZľavaDňa, Svetlana Tarageľová a dopĺňa: „Je veľmi pravdepodobné, že už počas tohto mesiaca a začiatkom júna budú vypredané všetky najžiadanejšie zariadenia.“

V letnom období, teda od polovice júna až do polovice septembra, je už aktuálne podľa údajov ZľavaDňa predaných 38% ubytovacej kapacity v hotelových zariadeniach. „Avšak, pokiaľ ide o najlepšie hodnotené hotely na portáli, je to až 70% ubytovacej kapacity,“ dopĺňa Tarageľová. Samozrejme, nájde sa ubytovacia kapacita aj počas letných mesiacov, no s najväčšou pravdepodobnosťou to už nebudú tie najpopulárnejšie zariadenia. „Kapacity sú také plné, že sa aktuálne predávajú už aj jesenné pobyty. V porovnaní s rovnakým obdobím v minulom roku máme dnes jesennú ponuku dokonca o 40% bohatšiu. Takýto vývoj naznačuje, že bude aj tento rok pre cestovný ruch veľmi úspešný,“ uzatvára Tarageľová. 

Slováci teda svoje dovolenky plánujú oveľa skôr. Dokazujú to aj výsledky prieskumu, ktorý ZľavaDňa uskutočnila na začiatku tohto roka na vzorke 1500 zákazníkov a hotelierov - až na takmer dvojnásobok sa oproti minulosti zväčšila skupina tých, ktorí plánujú svoje dovolenky aj viac ako 2 mesiace dopredu. Pokračuje aj trend dovolenkovania na Slovensku – Slováci chcú tráviť dovolenku na Slovensku častejšie a na dlhšie obdobie. Až 52,9% opýtaných v minulom roku preferovalo pobyt na 3 a viac nocí a viac ako pätina navštevuje nejaké ubytovacie zariadenie na Slovensku 3 a viackrát do roka.

Na veľtrhu o kvalite a udržateľnosti v cestovnom ruchu 

BRATISLAVA, 27. 1. 2017 Rok 2016 bol pre cestovný ruch na Slovensku jeden z najlepších, ak nie úplne najlepší rok. Mimoriadny bol záujem domácich i zahraničných turistov. Kapacity zariadení sa nielen v letnej, ale aj zimnej sezóne využili na maximum. To všetko znamená potrebu kvalifikovaného personálu, pretože poskytovanie kvalitných služieb je dôležitým faktorom, či si klienti aj v budúcich rokoch vyberú Slovensko, ako destináciu pre svoju dovolenku. Práve o tom dnes predpoludním hovorili odborníci na tému Udržateľnosť kvality v cestovnom ruchu vs. zamestnanosť . Seminár organizoval Zväz cestovného ruchu SR ako súčasť odborného programu veľtrhu ITF Slovakiatour. Diskutovalo sa o tom, ako sa Slovensko vysporiada s nedostatkom pracovných síl a čo potrebujeme zmeniť, aby sme zabezpečili trvalý rozvoj služieb spoločne hľadali riešenia. Alarmujúce sú výsledky minuloročného prieskumu , ktoré ozrejmil Marek Harbuľák, prezident zväzu, „keď v čase vrcholiacej sezóny 9 z 10 zamestnávateľov nemal obsadené pracovné miesta, najčastejšie na pozícií kuchár, čašník, či chyžná“. Ivana Magátová, generálna riaditeľka sekcie cestovného ruchu ministerstva dopravy hovorila o spoločných aktivitách so Zväzom cestovného ruchu, ktorými prezentovali odborným školám systém duálneho vzdelávania a potrebu, aby sa aj odborné školy zapájali sa do tohto systému. Podľa prieskumov organizovaných spoločnosťou TREXIMA, až 63% absolventov študijných a učebných odborov pre cestovný ruch sa však v tejto oblasti nezamestná. Dôvodov je viacero, nevyhovujúca štruktúra vzdelania i to, že stredoškolákov skončí zhruba o 5 až 10 tisíc menej a vysokoškolákov viac, než sú reálne potreby trhu práce. „Na Slovensku je trend, že až polovica vysokoškolákov vo veku 29 rokov sa uplatní na stredoškolskej pozícii“, uviedla personálna odborníčka Lucia Dítětová . Podľa nej je to úloha štátnych i regionálnych orgánov, aby tento stav zmenili. Ako zdôraznila, problémom našich mladých ľudí je však aj nechuť cestovať za prácou. Jarka Alenová zo spoločnosti Pomáhamehotelierum.cz upozornila na výrazné zmeny zo strany návštevníkov pri posudzovaní kvality služieb a výbere hotela či reštaurácie. Zariadenia cestovného ruchu musia v súčasnosti intenzívne pracovať s reputačným manažmentom. Hodnotenia služieb zo strany hostí dnes viac ako inokedy ovplyvňujú výber konkrétneho hotela, či reštaurácie. „ Až 95 % hostí si skôr než spraví konkrétnu rezerváciu pozrie recenzie daného hotela. Znamená to , že čím lepšie máme hodnotenia, tým získavame viac hostí. Viac ako 60% hostí je ochotných akceptovať aj vyššiu cenu za ubytovanie v zariadení, ktoré má lepšie hodnotenie recenzií“, dodala J. Alenová. O výborné výsledky s duálnym vzdelávaním sa podelil Marek Schwarz, HR riaditeľ spoločnosti Tatry mountain resorts, svojich budúcich kuchárov a čašníkov si už vyhľadajú na základných školách. Momentálne majú 18 študentov v duálnom vzdelávaní- kuchárov a čašníkov a od septembra tohto roku ich plánujú mať až 60. Potvrdil však, že spočiatku ani študenti, ani zamestnanci neboli takouto spoluprácou nadšení, ale teraz je spokojnosť na oboch stranách. Veľký dôraz - podľa Mareka Schwarza – treba venovať internému vzdelávaniu, nielen v profesijnej oblasti, ale aj iných oblastiach, ich pracovníci sa vzdelávajú momentálne v 20 rôznych kurzoch. Ako ďalej uviedol, nedostatok kvalifikovaného personálu sa prejavil aj TMR a v dôsledku toho museli niektoré malé prevádzky aj počas sezóny zavrieť. Najväčším problémom je samozrejme daňové a odvodové zaťaženie v oblasti cestovného ruchu. Zamestnávatelia vnímajú negatívne reakcie verejnosti na priemerné mzdy v tomto sektore. Rozšírený názor, že mzdy v tomto segmente sú minimálne, je podľa prezidenta ZCR SR nesprávny. „Každoročné prieskumy, ktoré sa realizujú medzi hotelmi a reštauráciami ukazujú, že mzdy v niektorých pracovných pozíciách sú vyššie, než je priemerná mzda na Slovensku. Mzdy v tomto sektore by mohli byť ešte lepšie, ale daňovo odvodové zaťaženie je výraznou prekážkou pre vyššie mzdy v službách,“ dodal M. Harbuľák.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam porttitor augue a turpis porttitor maximus. Nulla luctus elementum felis, sit amet condimentum lectus rutrum eget.

Agrokomplex mení obchodný názov, stal sa národným výstaviskom

Nitriansky Agrokomplex mení obchodný názov a zlepšuje aj obchodnú stratégiu. Od 9. januára vystupuje pod novým názvom: agrokomplex NÁRODNÉ VÝSTAVISKO, štátny podnik.

„Pôvodný názov Agrokomplex - Výstavníctvo Nitra nás sprevádzal od roku 1989, keď bol ešte príspevkovou organizáciou,“ vysvetľuje riaditeľ agrokomplexu Mário Dinga. Neskôr v roku 2008 prišlo k jej zmene právnej formy na štátny podnik, pričom samotný názov sa nezmenil. „Dňom 9.1.2017 sme uskutočnili zápis nového obchodného mena podniku do obchodného registra a jeho znenie je agrokomplex NÁRODNÉ VÝSTAVISKO, štátny podnik.

Dôvodom zmeny obchodného názvu je, že akcie na nitrianskom výstavisku agrokomplex už dávno presiahli regionálny charakter a nadobudli celoslovenský význam. „Našim cieľom je zachytiť nové trendy vo výstavníctve a zmeniť to, čo návštevníci a vystavovatelia doteraz nevnímali pozitívne,“ povedal Mário Dinga. „Bude potrebné vykonať mnoho zmien vrátane vnútornej organizácie, kvality poskytovaných služieb a servisu, a zamerať sa na pozitívne vnímanie výstaviska v očiach verejnosti. Máme načrtnuté plány do budúcnosti, ktoré si dovolím považovať za veľmi ambiciózne.“

Nový názov podľa Mária Dingu vyjadruje pravú podstatu a výnimočnosť agrokomplexu. „Našou ambíciou je povzniesť naše výstavisko na európsku úroveň. Všetky tieto zmeny sú súčasťou našich plánov. Treba si povedať, že toto sú len prvé kroky na našom rebrandingu.“

„Agrokomplex je dnes na Slovensku jediné výstavisko, ktorého vlastníkom je štát,“ uviedla ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriela Matečná. „Teším sa, že štátny podnik, ktorý je v pôsobnosti práve nášho rezortu, sa rozvíja. Obľúbenosť agrokomplexu potvrdzuje aj neustále rastúci počet návštevníkov aj množstvo výstav, ktoré sa ani zďaleka netýkajú len pôdohospodárstva.“

Agrokomplex sa od svojho založenia v roku 1973 zaradil medzi najvýznamnejšie veľtrhové a výstavnícke spoločnosti na Slovensku a jeho význam potvrdzuje viac ako 40 rokov tradičných ale aj inovatívnych, no hlavne jedinečných podujatí. Súčasťou podniku sú Slovenské poľnohospodárske múzeum a výstavné políčka. Expozície múzea sa rozprestierajú na ploche cca 8 900 m2, okrem výstavných priestorov je súčasťou múzea aj skanzen, Nitrianska poľná železnica a knižnica. Celková plocha areálu múzea dnes zaberá rozlohu viac ako 30 hektárov.

Na Slovensku vznikla Asociácia organizácií cestovného ruchu

Asociácia organizácií cestovného ruchu chce posilniť úlohu destinačného manažmentu.

Bratislava, 24. 4. 2017 - Trinásť oblastných organizácií cestovného ruchu (ďalej len OOCR) sa 11. apríla 2017 v Banskej Bystrici spojilo, aby vytvorilo spoločnú profesijnú organizáciu Asociáciu organizácií cestovného ruchu  (ďalej len Asociácia). Jej cieľom je posilniť úlohu destinačného manažmentu. V roli pozorovateľov boli na zasadnutí prítomné tri ďalšie OOCR a zástupca sekcie cestovného ruchu Ministerstva dopravy a výstavby SR (ďalej len MDV SR).

Asociácia je otvorenou platformou pre všetky oblastné aj krajské organizácie cestovného ruchu s cieľom spoločne profesijne a odborne rásť. Vzájomná pomoc, výmena informácií, skúseností a znalostí, a tým profesionalizácia siete oblastných a krajských organizácií cestovného ruchu, je našim dlhodobým strategickým zámerom,“ povedala Ing. Michaela Potočárová, riaditeľka Trnava Tourism a zvolená  predsedníčka Asociácie.

Cieľom Asociácie je vzájomne zdieľať pracovné skúsenosti, vysvetliť fungovanie a zhodnotiť prínos organizácií cestovného ruchu odbornej ako aj laickej verejnosti. Zároveň je jej úlohou hájiť spoločné záujmy členských subjektov pôsobiacich v oblasti destinačného manažmentu. OOCR v asociácii zastupujú ich výkonní riaditelia, ktorí pôsobia ako destinační manažéri.

Za najväčší prínos päťročnej existencie organizácií cestovného ruchu považujeme kontinuálny nárast štatistík výkonnosti odvetvia, najmä počtu domácich návštevníkov v jednotlivých slovenských destináciách. Je to aj tým, že informácie o ponukách destinácií sú vďaka organizáciám cestovného ruchu dostupnejšie,“ povedal Igor Kuhn, výkonný riaditeľ Región Štiavnica a podpredseda Asociácie.

Organizácie cestovného ruchu obvykle poskytujú návštevníkovi všetky potrebné informácie, starajú sa o marketing destinácie aj svojich členov a prezentujú ich ako doma, tak aj v zahraničí, investujú do turistickej infraštruktúry a organizujú podujatia. Od roku 2011 vzniklo na Slovensku 40 organizácií cestovného ruchu, z toho 35 oblastných a 5 krajských.

„OOCR sú rôzne, jedny pracujú s rozpočtom v tisícoch, iní v státisícoch eur. Sú tu destinácie zamerané na mestský, horský, kúpeľný, ako aj vidiecky turizmus. Zatiaľ sme naberali skúsenosti samostatne, ale ak ich budeme zdieľať, tak budeme spolu rýchlejšie profesijne rásť. Tiež sme boli “neviditeľní”, aj to chceme zmeniť,“ dodal Kuhn.

OOCR boli založené podľa zákona č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu na princípe „zdola nahor“. Sú súčasťou oficiálnej siete organizácií cestovného ruchu registrovaných na sekcii cestovného ruchu MDV SR. Pracujú priamo v destináciách na priesečníku podnikateľského sektora a samospráv, obe zložky musia byť zo zákona v OOCR zastúpené.

Podľa Potočárovej tak vďaka Asociácii budú môcť navonok vystupovať jednotne, prijímať a komunikovať stanoviská ako jedna organizácia pre oblasť destinačného manažmentu a marketingu. „Toto tiež považujeme za dôležitú pridanú hodnotu združovania sa na úrovni organizácií cestovného ruchu. Sme odborná a otvorená asociácia a na našich stretnutiach privítame aj tých, ktorí členstvo ešte iba zvažujú,“ povedala Potočárová a dodala, že „v budúcnosti máme záujem uzavrieť strategické partnerstvá so Združením miest a obcí Slovenska (ZMOS), ako aj s profesijnými zväzmi pôsobiacimi v cestovnom  ruchu“.

Zakladajúcimi členmi Asociácie sú tieto organizácie cestovného ruchu: Bratislava Tourist Board, Región Senec, Rezort Piešťany, Trnava Tourism, Oblastná organizácia cestovného ruchu Záhorie, Dudince, Región Banská Štiavnica, Stredné Slovensko, Región Gron, Rajecká dolina, Malá Fatra, Horný Zemplín a Horný Šariš, Severný Spiš – Pieniny.
zakladajcilenoviaaocr_12jpg